Thursday, September 27, 2007

Barcelona, den 4

Co sa dialo v Barcelone v den 4? No najprv sme zasa zabludili na konferenciu, aby sme si vypoculi prihovor europskeho komisara pre vedu - Janeza Potocnika a potom jednu planarnu prednasku o antibodies. Hned nato sme sa vyparili a nas tah mestom by sme kludne mohli nazvat Gaudi tour. Dneska sme sa totiz vybrali po stopach tohto znameho architekta, ktory pre Barcelonu znamenal taaaak vela :)

Gaudi (rocnik 1852) je predstavitelom modernizmu, aj ked vraj aj v tom modernizme sa dost lisil od hlavneho prudu, takze si vytvoril uplne svoj vlastny styl prace. Jeho tvorba sa vyznacuje obrovskou predstavivostou, chutou experimentovat nielen s tvarom, ale aj s materialom, takze na tu dobu, v ktorej pracoval, vytvoril dovtedy nevidane struktury a formy.

Prvou zastavkou na nasej tour bola hned najznamejsia Gaudiho stavba - Bazilika Sagrada Familia. Vlezne pre studentov - 5€ (vsetko vlezne ale ide zasa naspat do stavby, vraj by ju uz radi dostavali :)). Je povazovana za jeho majstrovske dielo (no niet sa co divit, ked sa este stale stavia, a to uz od roku 1883 :)) Gaudi stavbu viedol az do jeho smrti v roku 1926, a podla muzea, ktore je zriadene v podzemnych priestoroch baziliky, tu aj priamo prespaval (resp. myslim, ze si vedla nej postavil taky domcek, uplne v jeho style). V podstate je chram stale velkym staveniskom, takze prudite davom turistov pomedzi rozny stavebny material, no, po chvili ma to zacalo nudit (mozno aj preto, ze nejako kostoly nemusim, resp. keby uz bola bazilika fakt dokoncena a mala svoju atmosferu, tak by na mna posobila asi inak, takto z nej zatial ziadne duchovno nebolo citit). Ale navstevu aj tak odporucam, zaujimave to je, urobite si ciarku, ze ste videli najznamejsiu stavbu Barcelony a uistite sa, ze davy naozaj nemusite :) (o kolko krajsia potom cloveku pride stvrt Montjuic :))
Cielom vypravy bol Guell park. Tiez navrhnuty Gaudim. Ale, cestou k nemu sme si aspon zvonka pozreli dva uzasne Gaudim navrhnute domy. Ako prva to bola Casa Batllo (vlez asi 8€, tak sme tam nesli, ani by sme to asi nestihali). A ako druha Casa Mila alebo aj La Pedrera. Toto je vraj naozajstny skvost, ale skvostne bolo aj vlezne, takze sme to zasa vynechali (vsak nie sme architekti, tak mozno ak sa este niekedy v Barce vyskytnem, tak viem, kam este mam ist).

Tak sme nakoniec v parku Guell. Predtym som vsade videla nadherne pohladnice z parku, kde to hyrilo domcekmi a farebnymi mozaikami. Ake bolo moje rozcarovanie, ked to boli z roznych uhlov nafotene vstupne budovy a sice zaujimave mozaikove sedenie, ale len jedno. Este aj ten najznamejsi mozaikovy jaster ma sklamal, cakala som, ze bude vacsi. Park je dost mimo centrum, celkom kus aj od metra, takze je to aspon taka mensia prechadzka. Co je pozitivne, tak aspon park bol zadarmo. Guell park mal byt nieco ako English-style garden city, ale navrh sa neujal, a tak bolo postavenych len par modelovych domov (v jednom z nich istu dobu Gaudi byval a teraz je tam jeho muzeum, vlez 3€). (Mozno moj negativny pocit bol sposobeny mojimi problemami s nohou, len som jednu nohu tahala za sebou vdaka sikovnemu nechtu na palci, tak mozno preto ma to nebavilo, ktovie). Kazdopadne prijemnym rozptylenim boli v parku zasa rozni nadani - viac aj menej - umelci. Mna zaujal jeden s takym niecim zvlastnym kovovym (Tomas, ty to urcite poznas, co to je?) a ked na tom zahral rychlo, tak mi to znelo az tak skoro do haluzdrumu. Skoda, ze prave ked som ho zacala tocit, tak z toho najsialenejsieho tempa ubral..
No dokazala by som si na tom ulietavat dlho, ale museli sme ist, vecer nas totiz cakala oficialna konferencna vecera.

Len par slov k veceri - ta sa konala v Palau Nacional, v krasnej velkej sale. A veruze som si pochutila na roznych surovych morskych potvorkach, ale aj inych specialitkach spanielskej kuchyne (bavila som sa na mojich spolujedacich kolegynkach, oni moc surove ryby nemuseli, niekto dokonca ziadne ryby, a tak vzdy ked dosiel casnik s tackou, tak prva otazka bola, ci ta jednohubka obsahuje nejaku rybu alebo ee.. Tak som asi divna, lebo mne to vsetko chutilo :) a bolo aj mnam cervene vinko :))

0 Comments:

Post a Comment

<< Home