Wednesday, November 30, 2005

Senzorika, cast 2:

Toto pisem fakt len pre ludi, ktori sa o to zaujimaju, takze koho senzorika nelaka, alebo mu nepripada zaujimava, moze rovno prestat citat.

Myslim, ze naposledy som pisala len nejake zakladne veci. Hnedo po uvodnej hodine nas cakali dva testovacie dni, zatial bez vina. Dostavali sme napriklad postupne 11 vzoriek, v ktorych bola rozna koncentracia cukru (mali sme rozpoznat, o aku latku sa jedna, a ci bola koncentracia rovnaka, alebo silnejsia, pricom tri vzorky mali byt rovnake)... Potom sme mali usporiadat kelimky, naplnene farebnou vodou, podla najslabsej farby po najsilnejsiu. Tym sa skumalo nase rozpoznavanie odtienov. Dalej sme dostavali zasa postupne sedem vzoriek, kde sme mali rozpoznat zakladne styri chute (sladka, slana, kysla, horka, + voda (sladko, slano, kislo, grenko)) :) Zistila som, ze az take jednoduche to nie je a clovek musi mat fakt dobre vycvicene chutove bunky. Co sa mi velmi pacilo, tak bol trojuholnik test, kde „pokusny kralik“ tj my, dostaneme tri vzorky, pricom dve su rovnake a jedna odlisna a my mame urcit, ktora to je. Toto sme robili na slovinskych dzusoch Fruc, myslela som si, ze to bude hracka, ale pri vyraznych chutiach to ide mozno este tazsie. Dalsiu hodinu nas cakala opisna analyza, to znamena, ze hodnotenie je velmi subjektivne a vyhodnocovat statisticky sa moze iba pri velkej skupine ludi. My sme porovnavali dva druhy keksov (vona, chut, krehkost, jednoliatost farby, celkovy vzhlad, slanost, aroma atd...) Toto bola celkom sranda, pretoze niektori si vzorku zjedli hned, a potom nemali podla coho hodnotit :) Poslednym zo zakladnych senzorickych testov bol test voni. Pripadala som si ako v cukrarni, pretoze sme mali vone ako mentol, skorica, limeta, vanilkovy cukor (to som napriklad vobec necitila), pepermint, lemona a lekorice (tu bola tiez sranda, lebo vonu som poznala, ale neviem ani slovensky nazov a ani anglicky... po slovinsky to je janez).

Este k celkovym pravidlam pri senzorickej analyze: Hodnotitel by nemal aspon dve hodiny pred analyzou jest pikantne jedla (mne sa prave naposledy podarilo prist na hodnotenie po zemiakovych plackach plnych cesnaku:)), nemal by fajcit a mal by byt uplne zdravy a fit.

Posledny piatok (25.11.2005) zacali prednasky uz na temu vino. Na moje prekvapenie hned cast prvej hodiny bola aj testovacia, takze sme hodinu a pol kostovali vzorky bieleho a cerveneho slovinskeho vina. (co je pri naozajstnom kostovani vina najhorsie, vino sa musi vypluvatL, inak by sme po par vzorkach asi toho moc neurcili). Toto testovanie malo byt na naucenie nas niektorych zakladnych chuti vo vine. Mali sme jednu standardnu vzorku a oproti nej sme porovnavali ostatne. Napriklad aby sme rozoznali glycorolovu prichut, tak nam do vina pridali glycerol, potom sme mali vzorky len s pridanymi typickymi kyselinami vo vine (k. vinna, k. jablcna a k. citronova a urcit ich od najkyslejsej), potom napriklad pridany cukor atd. Musim sa priznat, ze v tomto som trocha tapala, predsa len nemam tak vycvicene chutove bunky ako vinari a dost mi robilo problem odhalit rozdiely :( Takze sa uz aj teraz obavam konecneho testovania.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Kde najdu "Senzorika, část 1" ? :) Mimochodem - nejen pařby, ale teď už chlastá i ve škole... to jsou mi věci ;)

4:31 pm, November 30, 2005  
Blogger adushka said...

senzorika, cast 1 je v prispevku, "co sa dialo" zo 17.11.2005.. mrkni na to :)

5:14 pm, December 01, 2005  
Anonymous Anonymous said...

Aha, už jsem to našel :)

9:37 pm, December 01, 2005  

Post a Comment

<< Home